keskiviikko 29. kesäkuuta 2016

Fuksivuosi, täältä tullaan (taas)!

Ensi vuonna olen taas fuksi! Jännitys lopputuloksesta säilyi aivan viime hetkiin asti, joten kun Opintopolun sivut päivittyivät ja ruudussa luki sana HYVÄKSYTTY, oli pakko pomppia ja kiljua ääneen ilosta ja hämmästyksestä.

Samalla on vähän syyllinen olo, kun vie opiskelupaikan joltain, jolla sellaista ei kenties ole vielä ollenkaan. Hassulla tavalla tämä tilanne tuntuu tuomittavammalta kuin se, että eroaisin aiemmasta koulupaikastani - ihan kuin molempien koulutusten loppuun käyminen olisi tuomittavampaa kuin se, että jättää aiemman tutkinnon kesken. Koitan kuitenkin pyristellä omista ajatuksistani eroon - tämä on juttu, mitä haluan. Tästä olen salaa haaveillut jo viime syksystä asti. Tämän vuoksi suoritin ensimmäisenä vuonna paljon noppia enkä hakenut tutoriksi.


Ensi elokuussa osallistun taas fuksina fuksiviikolle, tosin tällä kertaa tiedän jo nyt, mitä tuleman pitää. Ensi vuonna suoritan sekä kauppatieteen että valtiotieteiden kandidaatin opintoja ja todennäköisesti ilmoittaudun harvemmin vapaaehtoiseksi kaiken maailman nakkihommiin. Ehkä viiden vuoden päästä olen sekä KTM että VTM. Opintojen käytännön yhteensovittamisen miettimisen hoidan sitten myöhemmin - tällä hetkellä murheenani on lähinnä se, miten yhdistää kahdet täysin samanväriset haalarit.


Kun kahtena peräkkäisenä vuonna pääsee sisään haluaamaansa yliopistokoulutukseen, tulee kieltämättä aika hyvä fiilis - sellainen, että mä pystyn mihin vaan kunhan vain yritän tarpeeksi. Mun hakukohteissa kaikki onkin onneksi ollut kiinni vain omasta valmistautumisesta, ei vaikkapa haastattelusta tai jostakin esseevastausta vaikeammin arvioitavasta hengentuotteesta.

Olen iloinen siitä, että jahkailun sijaan uskalsin ottaa riskejä. Olen vähän peloissani siitä, millainen työmäärä mulla tulee jatkossa olemaan. Olen kiitollinen siitä, että mulla on aivan superihania ja tsemppaavia ystäviä. Olette ihania, kaikki. <3

2 kommenttia:

  1. Voi vitsi, onnea!!! Ihan tosi mieletöntä! Varmasti tulee ainakin toisinaan olemaan raskasta, mutta on se varmasti myös sen arvoista :) Ja yhteiskuntatieteellinen tiedekuntakin on oikein kiva paikka opiskella ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!! Joo, ainakin ensi vuodesta tulee aika työntäyteinen, mutta onneksi oon osannut jo varautua siihen :) Yhteiskuntatieteellinen on kyllä varmasti kiva ja ainakin P-klubin kuvioissa oon viihtynyt tosi hyvin! (Enkä malta oottaa mun Index-kirjaimia :D)

      Poista